Ismerkedjünk meg a proprioceptív tréninggel!

Mit jelent a proprioceptív tréning?

A propriocepció az ízületi helyzetérzést jelenti, fontos szerepe van az ízület stabilitásában és védelmében. A tréning egy új módszer a mozgásszervi gyógyterápiában, mely az ízületi helyzetérzést kihasználva az ideg-izom kontrollra és a funkcionális stabilitás helyreállítására törekszik.

Ha a proprioceptorok aktivitása megfelelő szinten van, illetve a gyengült izmokat erősítjük, akkor csökkenthetjük a sérülés mértékét, vagy akár teljesen el is kerülhetjük. Feladat az erő, a rugalmasság, az egyensúly, a koordináció és a gyorsaság fejlesztése, általában egyensúlyi helyzetekben.

Céljai a sérülés megelőzés és a gyors felépülés/visszatérés a sportba.

A proprioceptív tréning alapelvei, alkalmazott területei

A koordinációs képességek (az egyensúlyozás képessége, a mozgások térbeli és időbeli érzékelése, a kinesztetikus érzetek, a mozgás pontosságának és gazdaságosságának kialakítása, a reakciógyorsaság, a ritmusérzék és az ügyesség) fontos szerepet játszanak a különböző mozgások során. Ezekhez a proprioceptorok illetve az idegrendszer megfelelő működésére van szükség.

A proprioceptív tréning során fejlesztjük a statikus és dinamikus egyensúlyozó képességeket is. A statikus helyzet a térbeli érzékelést segíti, míg a dinamikus a mozgás irányáról és nagyságáról ad információt.

Alapelvként az egyszerűtől haladunk a bonyolultabb felé, a statikus gyakorlatoktól a dinamikusakig. Ezek után nehezítünk különböző eszközökkel, testhelyzetekkel és vizuális ingerek megszüntetésével. A proprioceptorok bejáratására szolgáló tréninget nemcsak a sportolóknál célszerű alkalmazni, hanem a hétköznapokban is. Jól bejáratott ideg-izom kapcsolatokkal a sérülések megelőzhetőek!

A proprioceptív tréning hatékonyságát sokan vizsgálták már és pozitív eredményeket hozott kutatásuk. Külföldön már régóta használják válogatott keretek edzésén, illetve a FIFA is összeállított már egy programot a sérülések megelőzésére.


 

A proprioceptív tréning eszközei

A fitball labdán való helyes ülés során a benne lévő levegő elvezeti csont-ízületi rendszerünkről a rá nehezedő erőket, így az nagyrészt teher mentesül. A széken ülés a gerinc számára folyamatos statikus terhelést ad, a hosszas mozdulatlanság a porckorongok szempontjából nem előnyös. A labdán ülve ezzel szemben kisebb az alátámasztási felület és a rugalmasság okozta instabilitás állandó, dinamikus izommunkára készteti a törzstől a lábujjakig a legtöbb izmot. A porckorongok anyagcseréje, mely a csigolyatestek állandó mozgása mellett megfelelő, az állandó kis elmozdulások és kompenzálások miatt nagyban javul, csökkentve a porckorongok idő előtti öregedési folyamatait.

A folyamatos egyensúlyozás edzi izmainkat és idegrendszerünket, így javul a koncentráló képesség is.

A tréning gyakorlatanyaga elég nagy és sokszínű. Minden edző, gyógytornász más és más eszközöket, gyakorlatokat és gyakorlatsort alkalmaz, de a hatás ugyanaz: izometriás gyakorlatok, ellenállással szemben végzett gyakorlatok, PNF-módszer, puha/instabil felszínen végzett gyakorlatok, egyensúlygyakorlatok.

Ajánljuk: az ortopéd sebészeti műtétek utáni rehabilitációban, a kinesztetikus és proprioceptív deficiteknél, az izomzati dysbalance-ok esetén, sportolóknak, a hétköznapokban is (idősebb korosztálynál az elesések okozta sérülések miatt, rossz erőnléti állapotban lévő betegek esetén) illetve gyermekeknél főleg a lúdtalp megelőzésében/kezelésében.

Baráth Georgina mozgásterapeuta cikke

forrás: Dr. Szabó K.: Proprioceptív tréning, Perjés K.: Ortopédia